Prostorové principy
v přístupech navrhování veřejného prostoru a interiéru
Vytvářejí krevní řečiště, které zásobuje město i
jeho domy životem. Rozšířením ulice dostáváme bulvár, který můžeme přirovnat
k pasáži. Bulvár je ulicí s větším významem a větší šířkou. Podobně
tak pasáž je nadřazeným liniovým prostorem v interiéru. Ulice a bulváry se
pak sbíhají do náměstí, podobně jako chodby a pasáže vedou do sálů, jež jsou centry
pro shromažďování, a tudíž těmi nejvýznamnějšími místy. Menší prostory pak jsou
pokoji či ve městě malými náměstíčky, piazzettami. Jednostranně orientované
podélné prostory kolonády pak můžeme směle přirovnat ke galeriím. No a
konečně atria či patia jsou nádvořími, tedy prostory obklopenými ze všech
stran.
Příkladem veřejného prostoru,
který vzbuzuje asociace s interiérem je Křižovnické náměstí v Praze.
Ve středověku založený prostor se svojí malebností řadí mezi nejkrásnější malá
náměstí Prahy. Ze severu je náměstí vymezeno kostelem svatého Františka a
klášterem Křižovníků, z východu svatým Salvátorem, z jihu řadou
měšťanských domů a ze západu Mosteckou věží. Kouzlo celého prostoru tkví
zejména v kontrastu jeho uzavřenosti s otevřeným průhledem na Pražský
hrad. Procházíme-li náměstí od východu k západu, zažíváme pocit člověka
v překrásně zařízené komnatě, mířícího k oknu, ze kterého se mu
otevírá fascinující pohled do exteriéru. Pozorujeme-li Pražský hrad právě
z Křižovnického náměstí, zažíváme teleskopický efekt, kdy se nám hrad jeví
blíž, než ve skutečnosti je. Pražský hrad jako gigantický obr a proti němu
komorně laděný drobný prostor, připoutaný pupeční šňůrou Karlova mostu. Náměstí
jako pokoj s výhledem a pokoj s výhledem jako náměstí.
Utváření veřejných prostranství
je v mnohém velmi blízké prostorovému řešení interiérů. Principy prostorového
uspořádání fungují napříč všemi architektonickými disciplínami.
Jaroslav Daďa / 2021
Rčení, že architektura je jenom
jedna, platí. Šíře architektonických úloh se pohybuje od designu židle až
k územním plánům velkých měst, ale ve skutečnosti se mění pouze měřítko,
principy a tvůrčí nástroje zůstávají stejné. Kompoziční principy jsou používány
stále znovu a zůstává na architektech, které z nich použijí pro řešený
úkol a jakým způsobem zhodnotí jejich působení pro optimální návrh.
Můžeme to dokumentovat na souvislostech
urbanizovaného prostoru a interiérů budov. Veřejný prostor vnímaný pohledem
architekta bych analogicky přirovnal k interiéru budovy. Veřejný prostor je
interiérem zastavěného prostředí. Vzájemnou analogii mezi částmi města a vnitřkem
staveb, které jej utvářejí, podporují podobné výrazové prostředky při jejich tvorbě.
Pro utváření interiéru i veřejného prostoru platí stejná pravidla jako pro
každou architekturu. Rozsah a velikost řešeného jsou odlišné, ale principy pro řešení
zůstávají stejné. Navrhování a utváření interiéru a veřejného prostoru je
komplexní záležitostí, na jejímž konci je funkční architektura pro člověka.
Hlediska provozní a estetická musí jít ruku v ruce. Veřejný prostor
podobně jako místnost či komunikace v domě někam vede, má nějakou funkci a
něco se v něm odehrává. Podobně jako jednotlivé místnosti mají svůj účel,
je tomu stejně i v exteriérech našich měst. Někde je potřeba člověka
urychlit, aby jen prošel, někde je prostor pro zastavení, shromáždění,
odpočinek atd. Stejně jako v interiérech budov architekt musí tyto
požadované funkce podpořit výrazovými prostředky, navodit potřebnou atmosféru,
umožnit jednoduchou orientaci, usnadnit údržbu, podpořit bezpečnost atd. Prostor
ulice je podobně jako chodba liniový a má za úkol usnadnit proudění lidí
v obou směrech, signalizovat vstupy do objektů, resp. místností
rozestavěných podél něj. Ulice a chodby fungují jako žíly a tepny
v organismu budov a měst.
Prezident si staví bungalov
O Benátkách
Jaké je vlastně toto město?
Jako kdyby se v některých
chvílích nic nezměnilo od časů
Marca Pola.
Mám pocit, že se mi podařilo vidět jej „za oponou“
turistického ruchu, vidět
jej „nahé“ nebo alespoň „lehce oděné“.
Je krásné v noci, v oněch chvílích, kdy i ti
nejvytrvalejší v zábavě již šli spát a ti, kteří
vstávají s prvním rozbřeskem, ještě nejsou vzhůru.
Je mrtvé a ve své smrti krásné a bezpečné. Je tišší než nejhlubší
tůň. Úzké štěrbiny uliček
svojí akustikou ještě stupňují ono ticho.
Benátská voda je krásná, ač neprůhledná, ač nevoňavá, ač nesladká, je krásná.
Za svitu měsíce kreslí tisíce lineárních figur, které se mění
v čase tak rychle, že je nelze
zachytit.
Je to vertikální město. Tisíce drobných vertikál, okenních os,
nároží, lidí.
To vše položené na té největší horizontále světa..
Jaroslav Daďa / 1997
Obrazy mého kraje
báseň k poctě rodného kraje pod Hostýnem / Jaroslav Daďa
Světlo se ohýbá v závějích,
stíny jsou měkké jak sníh.
Proč nejsem tím, čím jsem býval.
Rád bych se vrátil do dětství.
Vzůru po Červené řece,
tam kde nabírá barvu.
Do časů starého světa
hledat velikou pravdu.
Krajina stříbrných buků,
tisíců vertikál světla,
pilířů chrámové lodi
katedrála našeho světa.
Je to povinnost v nás,
hledání všeho původního.
Ne starého, ale stálého,
co vzdoruje vůli času.
Země taje pod tíhou slunce,
bílé obrazy slézají z plání.
Nový čas dává jim křídla,
nový, a přece tak známý.
Půjdu po cestě znova a znova,
až spatřím štíty stavení.
Z duše se vytratí zloba,
zbude jen klid pro psaní.
Žlutavé koberce květů
pokryly celičkou zemi.
Kraj zmámený jarem
v tu chvíli milován všemi.
Oblouky pastvin hrají mozaikou stínů.
Přejdeš je a spatříš znova.
Rozechvěn v němém úžasu
kráčíš dál beze slova.
Hlas zvonů přichází z dáli,
stále silněji zní.
Kraj obléká nedělní šat,
byl hotov dát hold svému tvůrci.
Každým krokem mění se svět,
oči spěchají za novou krásou.
Krásou, co dává nám sílu,
to krajina je naší spásou.
Můj kraj.
Jaký je?
Tichý…
Útulný…
Zvlněný…
Vlhký…
Sychravý…
Neopakovatelný…
Proto je můj.
Můj kraj se otáčí kolem Svaté hory, kolem své duše.
Je střípkem velkého světa.
Jeho velikost nespočívá v rozlehlosti,
spočívá v síle jeho světla.
Je to krajina splněných přání,
krajina krásna.
Rodný kraj.
Můj kraj.
Město pod Svatou horou
leží v bezpečí velkého stínu.
Město a hora.
Spjatí od pradávna.
Cesty klikatí krajem.
Jsou pentlemi v krajině kadeří.
Ohýbají se před velkým stromem,
na jejich konci se rozhoří.
Listoví snáší se k zemi,
barví ji do zlatova.
Země děkuje stromům
schoulená beze slova.
Stébla trávy se kývají,
odměřují čas.
Čas, který hledá.
Jednou najde i nás.
Vítr utíká plání,
nestačím než jen se dívat.
Vzpomínky odvanou s ním.
V srdci se rozhostí klid.
Oblaka plují mořem,
vítr je žene k břehům.
Tak jako touhy ženou
člověka vstříc jeho snům.
Slunce je bledé,
ptáky už neslyším zpívat.
Krajina ztratila barvy.
To krásné zůstalo v ní.
Prastaré stromy lámou paprsky světla.
Dávají místu velikou moc.
Moc ovládnout příchozího,
jeho duši zahrnout smírem.
O kapli v Roncham p
Když
vystoupíte z auta na parkovišti nad městečkem Ronchamp u Belfortu nic
nenaznačuje tomu, že se za chvíli bude dít něco mimořádného. Kolem je to
zarostlé stromy a pouze v jednom místě Vás to láká stoupat ještě dál, až
na vrchol kopce. Lepší scénu pro svoje drama si Le Corbusier těžko mohl vybrat.
Po překonání vzdálenosti, která je dostatečně dlouhá na to, aby drama
vygradovalo, a naopak krátká na to, aby Vám došla trpělivost, se terén rozestoupí
a vy TO spatříte. Pro mě jako architekta to bylo jako pro normálního
smrtelníka, když uvidí mimozemšťana. TO tam stojí, vy zíráte a říkáte si, kde
se TO tam sakra vzalo a jak je možné TO takhle vymyslet. Pak TO obcházíte ze
všech stran
a
s údivem zjišťujete, že je TO pořád lepší. Nakonec jdete dovnitř
s přesvědčením, že TO nejlepší už máte opravdu za sebou a zjistíte, že
jste se zase spletli. Tak TO je opravdu síla.
Jaroslav Daďa / 2009
created with
HTML Designer .